Elsa Herlitz - Ålandsmidsommar

Ålandsmidsommar

Trysil är en eftermiddagsbuss och en nattbuss ifrån Stockholm. Stockholm är en morgonbuss, en förmiddagsfärja och en taxitur från Hugos landställe. En dygnslång resa, allt som allt. Jag åker för att jag vet att det kommer vara värt det.Klockan är sex på midsommaraftonsmorgonen när jag vaknar av Hugo i gruppchatten.
 
"Det är så sjuuuuukt kallt"
"Borde haft megajacka och sockar"
"Ångrar bittert mitt klädval"
 
I bussen är det tjugotre grader och jag har inte varit utomhus på sju timmar, men Stockholmsmorgonen ser ut att gå ungefär lika väl med mitt klädval som Osloaftonen. Hela våren och försommaren har varit värmeböjlig, men midsommartemperaturen är även i dessa föränderliga tider en trygg kontant att luta sig tillbaka på. Jag drar blixtlåset på min fleecetröja upp över läpparna innan jag går av på Cityterminalen.
För tredje året i rad firar jag midsommar med olika konstellationer av mina kenyamänniskor. Den här gången håller vi till på Åland, där Hugo har landställe. Här Jakob, i väntan på Ålandsfärjan.
 
(2017
Havet var oharmoniskt denna dag men Ellen var märkligt oberörd. Själv stod jag uppe på däck, horisonten desperat i mitten av synfältet, med isbitsfingrar kring relingen. Någonstans där under rullade vinflaskorna omkring på taxfreegolvet.
Till slut var vi i land. Här är Jakob, innan vi båda däckade i taxin.
Märtha.
Och så var vi framme, vid Hugos landställe som var typ så här nice.
Vi tände brasa och bastu, fyllde kyl och knäppte öl.
Sedan var det korvkalas.
Och asså jag vet typ inte vad vi sysselsatte oss med, denna midsommarhelg. Det är bara så nice liksom att vara med de här människorna. I en bastu, i en havsvik eller på ett vardagsrumsgolv.
Hugo.
Vår middag var storslagen, till stor del tack vare Hanna som bland annat hade med sig denna Veganska! Brie! Jag frågade hundra gånger om receptet men har glömt igen. Hanna om du läser detta, kan du slänga in en liten kommentar måntro? Och, mina vänner, Svill! Mottagandet var blandat men jag är frälst.
<3
Sedan såg vi solen gå ned från bryggan.
Hugo jobbade på sin portfolio.
Nämenhejärduhär.
Och rätt var det var vaknade jag på soffan av att det hade blivit en ny dag.
Och ah min favoritgrej med dessa tillställningar är definitivt att äta frukost tillsammans. Att beundra varandras morgonmosiga ansikten och äta typ åtta mackor.
På kvällen kollade vi Sverige-Tyskland. Jag har dålig koll på fotboll men förvandlas förvånansvärt lätt till en fotbollsfarsa framför landskamper i komfortabla soffgrupper.
Och matchen var ju som känt riktigt trevlig, i 95 minuter. Sedan blev den otrevlig. 
Till slut gick vi och la oss, strax innan det var dags att stiga upp.
Det var en midsommar som gjorde en varm i kroppen.
Hanna

Briemaker at your service!

Olja in en skål med olivolja. Smält 200g vegansk hårdost (typ jeezly) och 1dl oatly imat grädde i en kastrull tills det är klumpfritt, obsobs viktigt att röra hela tiden så att det inte bränner. Rör sedan ner ett halvt paket påmackan och häll över hela smeten i skålen. Ställ in i kylen och vänta tålmodigt ett par timmar tills det stelnat! Kan med fördel smaksättas med t.ex färsk gräslök, rostade valnötter eller havssalt. Blanda antingen ner i smeten eller ha i botten av skålen innan smeten!

Kramkramkram

Svar: ahh thänks alott! har nu också thanks to you börjat göra min egen havremjölk och det är life ju. typ noll smakskillnad mot trysils 30-kronorsoatly
elsaherlitz.blogg.se