Elsa Herlitz - Dag 2, Tokyo

Dag 2, Tokyo

Dag två i Tokyo hade en tydlig agenda: äta veganska donuts. Vi hade spanat in ett ställe på gångavstånd från vårt hotell. Det var en pepp Elsa som gick ut igenom glasdörrarna på morgonen.
Vi hade haft mer skidfokus än what to do in Tokyo-fokus när vi planerade vår Japanresa, och hade därför cirka noll koll på vad vart man borde ta sig och vad man borde göra i denna stad. På vägen till donutsen hittade vi i alla fall en park som såg ut att kunna vara trevlig att gå genom. Denna park visade sig vara Meiji Jingu, en vida känd shintohelgedom tillägnad kejsare Meiji, Japans kejsare under Meijirestaurationen. Mejirestaurationen var en serie händelser på 1860-talet som ledde vidare till Japans industrialisering och dess position som militär stormakt.
 
Där ser man.
 
En tjusig park var det i alla fall.
Min stukade vänstertumme var inte alls lika stukad som dagen innan, och jag lyckades hitta ett sätt att hålla kameran. Jack var förtjust över att återigen vara mitt främsta motiv.
Här är kejsare Meijis tehus. Jag har investerat i en bok som jag hoppas ska hjälpa mig att bättre förstå landet jag befinner mig i (Etiquette Guide to Japan: Know the Rules that Make the Difference!), och ett helt kapitel är tillägnat tecerminietikett. Det verkar löjligt komplicerat, och minst lika intressent.
I februari börjar plommonträden blomma. Vi hittade ett ensamt rosa träd bland allt det gråa och bara.
Sedan fick vi ta en plötslig paus i vår munkjakt, för min lunchhunger slog till med full styrka. Jag har varit extremt dålig på att hantera hunger denna resa, jag bara stänger ned alla hjärnfunktioner. Utom hungerreceptorerna. Jack kallar denna attraktiva sida av mig för Elisa, en lättretad filur som man helst vill undvika.
När mat är inom räckhåll är hon dock blid och from. Här utrustad med hakklapp, en mycket användbar accessoar för en armbruten ramenätare.
Vi lyckades nämligen hitta ett ställe med vegansk ramen! Det händer inte ofta i detta fiskbuljongssörplande land. Elisa approved.
Sedan vandrade vi vidare i maka hastighet. 
Åså kom vi fram, till slut. Till Good Town Doughnuts i Shibuya.
Tyvärr var det slut på chokladmunkar. Jag körde på Ginger Apple Cider istället, Jack på Passionfruit.
Donuts approved. Min var godast. Väldigt god.
Sedan avrundade vi dagen med sushi. Vi hamnade återigen på ett ställe som kändes alldeles för tjusigt, Gonpachi i Shibuya, på fjortonde våningen. Vi möttes av en hjord av anställda som i stafettupställning stod redo att föra oss till vårt bord. De hade flera grönsaksalternativ, och jag stötte för första gången på shiitakesushi! Det var gott, men ingen sån där jättesuperwow-upplevelse.
Och där åt vi vår sushi och drack rödvin, blickades ut över Tokyo.
 
Så kan man visst också tillbringa en dag.
lydde

jaa älskar att du bloggar igen <3333

Svar: DETSAMMA!
elsaherlitz.blogg.se