Elsa Herlitz - Kebnekaise – fjällstationshäng

Kebnekaise – fjällstationshäng

Pappa var väldigt noga med när vi skulle boka in vår Kebnekaisetur att vi skulle ha gott om tid på oss. Han har varit i trakterna två gånger tidigare och en gång fått vända på grund av snöstorm och en annan gång kommit hem utan korsband. När jag sa att vi skulle bestiga Kebnekaise rättade han mig och sa nej, vi ska försöka bestiga Kebnekaise. Dag nr 1 blev därför en acklimatiseringsdag.
Vi strosade omkring i Lapplandssolen. Fattar inte varför jag har sett så lite av mitt eget land, när jag bor i ett så osannolikt vackert. Varför envisas med att åka till världsdelar på motsatta sidan av jorden liksom. 
Elsas bro :-)
Pappa hade med sig sin fjällflora, här för att identifiera lingonen ovan.
Vilka visade sig inte vara lingon. Vilken tur att fjällfloran var med va.
Senare in på förmiddagen fick vi finsällskap av ingen mindre än Tilde!! Hon är en sån som ibland får för sig saker som att åka längst upp till norra Nordnorge för att jobba och inte se solen på månader, eller som att tillbringa en jobbsommar på Kebnekaise fjällstation. Denna gång det senaste, vilket lett till många tidiga frukostpass och så mycket vandring att kängorna måste limmas. Jag blev riktigt avis på hennes tillvaro.
Desssutom hade hon snott med sig chokladpulver från frukosten. Fördelar med att ha kontakter på Kebnekaise Fjällstation osv.
Sedan gick vi hem och började förbereda oss inför morgondagen. Fastställde position. Snart var det toppbestigningsdags.
Ellinor Taflin

Man blir ju verkligen sugen på att se mer av norra Sverige! Själv bor man så söderut det går XD

Svar: haha känner verkligen samma, och nu FLÖG jag ju liksom över halva sverige så det är ju inte supermycket jag har sett.....
elsaherlitz.blogg.se


Michaela

Åh vad häftigt!

Svar: verkligen!!
elsaherlitz.blogg.se


Linnéa

Vilka härliga bilder! Planerar en tur till Staloloukta nästa sommar, kul att se bilder från Kebnekaise :) Det är något särskilt med fjällen och vidderna.

Svar: åh vad härligt! blir det rapport på bloggen då?:)
elsaherlitz.blogg.se


Jannike & familjen D

Fantastiska bilder!! Skulle ochså vilja vandra.. 😍

Svar: tack du!! och gör det! det är bara att gå ut utanför dörren! :D
elsaherlitz.blogg.se