Elsa Herlitz - Uppsala-Trysil

Uppsala-Trysil

Jag åker från Uppsala tidigt samma dag hellre än dagen innan. När solen går upp är jag, lastbilarna och flyttfåglarna de enda som är vakna för att se. Resten av dagen är det mulet. Jag tänker på de vars söndag började efter det att soluppgången var slut, på dem vars söndag aldrig var någonting annat än grå. Sen tänker jag på soluppgången.I Falun stannar jag och köper nässpray, i Mora stannar jag och köper kaffe. Jag har nästan åkt iväg när jag ändå bestämmer mig för att det är bättre att kolla motoroljenivån innan det är för sent än efter. Det slutar med att jag får gå in på macken och köpa en literdunk. Tre gånger. Killen i kassan ser ännu mer bekymrad ut den tredje gången än den andra, utbrister "var det helt snustorrt?" på sitt moramål. Jag tänker att såna som jag borde nog inte ha bil. Sedan börjar jag få bråttom till jobbet.
 
Mellan Mora och Trysil är det som att bilen dansar fram över asfalten.
 
Jag kommer hem med en halvtimmes marginal. Jack har gjort en pesto som smakar vitlök. Sedan går jag till jobbet och andas vitlök på hotellgäster och försöker använda tiden mellan hostattackerna till att avsluta meningar, allt medan min nässpray är kvar i bilen.
 
Imorgon är det söndag. Sen måndag.
 
Och så kommer det nog fortsätta.