Elsa Herlitz - Galdhøpiggen pt. 1

Galdhøpiggen pt. 1

Jag cyklar, men det är nog mest för att jag är för tidsoptimistisk för alla typer av tidtabeller. Jag köper alla mina kläder second hand, men det händer att den principen ruckas om jag hittar någonting jag verkligen verkligen vill ha. Jag sätter på miljöprogrammet på tvättmaskinen, men det är för att jag vet att jag inte kommer vara mentalt redo att hänga tvätten om bara en och en halv timme. Jag är sparsam med husuppvärmningen, för jag har fortfarandre inte riktigt helt förstått hur den funkar. Jag är en miljöhycklare, som agerar ideologiskt riktigt när ideologin är i linje med mitt agerande.
 
Och nu har jag ju fan i mig en bil.
Det tråkiga är att det är så praktiskt med bil, att det öppnar för så många möjligheter. Så när jag och Jack samtidigt hade två lediga dagar och tänkte att vi kanske skulle vilja köra till Norges högsta berg för att promenera upp för det, så var det liksom bara att göra. 
Vi åkte på förmiddagen, strax efter det att morgonen tagit slut. Mellan Trysil och Elverum var det regn.
Vi hade med oss en termos med linssoppa, som tog slut i höjd med Lillehammer. 
Receptet kommer från Portionen under tian, som är en hemsida med vegetariska och veganska recept med portionspris på under tio kronor. Har hittat några riktiga guldkorn här, som soppan ovan, köttbullarna och morotsbollarna. Anbefalles!!
Jack har inget körkort så det var jag som stod för den fem timmar långa insatsen bakom ratten. Jag gillar det, att jag är den enda av oss som kan utföra denna historiskt manliga aktivitet. Och att det ger mig förtur att välja vad vi ska lyssna på (denna gång Kent och japansk historiebeskrivning och allt däremellan)
Så småningom var vi framme i Jotunheimen, och blev tvugna att stanna till var hundrade meter bara för att häpnas av allt det vackra. När vi till slut var framme vid Raubergstulen, något försenade av allt häpnande, fick Jack kompensera för de efter bilresan förlorade manlighetspoängen med att ta huvudansvaret vid tältuppslagningen. Det var dock undertecknad som stod för pålstekarna (mor och far hoppas ni läser detta).
Sedan åt vi nudlar. 
Vi gick och la oss fett tidigt för det var den tiden vi skulle upp igen morgonen därpå. När regnet hade börjat smattra mot tältduken hade jag redan somnat.
Tess

Häftig resa! Ska läsa resten av skildringen också :-D

Svar: kul! ja, häftigt var det minsann :-)
elsaherlitz.blogg.se


lydde

så mysigt!!

Svar: åhh där har vi ju din blogg!!!! då kan jag äntligen sluta hänga på din tumblr
elsaherlitz.blogg.se


Mamma

Mor är mycket stolt över pålstekarna!

Svar: härligt att höra!
elsaherlitz.blogg.se