Elsa Herlitz - Sverige

Sverige

Japp, jag är i Sverige. Där det tar en fjärdedel så lång tid att ladda upp bloggbilder och där det är tryck i den varma duschen. Där pappas mat är precis lika god som jag minns den och där en kan gå ensam i vintermörkret fastän det är mitt i natten. Fast jag föredrar ju att ha mina SSN-vänner på sisådär max 50 meters avstånd till skillnad från nu när vi är utspridda över världen.
I lördags klockan fem på morgonen kom en taxi för att hämta upp oss på skolan och vi vinkades av av massa fina trötta vänner som hade offrat en massa sömntimmar och gått upp lika tidigt som vi. Allt gick bra och vi åkte flygplan i många timmar innan vi mellanlandade i Amsterdam.
Där grät vi en skvätt för att matpriserna var så icke-kenyanska man kan tänka sig. Portionen ovan räckte för att tömma plånboken men långt ifrån att fylla magen.
Efter fem timmar i Amsterdam där vi roat oss bäst vi kunde (rätt så bra) satte vi oss på tvåtimmarsflighten med slutdestination Arlanda och var peeppppp på att snart få träffa våra familjer.
Och visst stod de och väntade. Och jag fick krama Hannaaaaaa. Och åka kall bil med tre väldigt saknade filurer med välkända byggnationer utanför bilrutorna. Och förundras över hur som-vanligt allt kändes.
Vi kom hem och åt en som-vanligt-middag, jag och min fina fina familj, innan jag stupade i säng.
Dagen därpå hann jag med att återförenas med några saknade filurer på mitt älskade Storken. Och återförenas med min kära Sverigefrukost.
Lite lussebullsbak på det och jag somnade mätt och glad.
I måndags fick jag äntligen träffa Mathildaaa igen. Och äta lite restaurangmat med min kära familj.
Efter det var det dags att testa på ett icke-kenyanskt dansgolv och jag måste väl säga att det funkade.
Morgonen därpå vaknade jag upp till dessa personer och en fantastisk frukost. Det var fint.
Sen åkte jag till Moa och pressade i mig lite pannkakor.
Och på kvällen var det dags för minijulafton. Och mycket mycket mat. Det var åh så mysigt.
Sedan var det dagen innan julafton och julafton. På något underligt vis blev jag tillslut klar med alla julklappar och kunde ägna själva julaftonen åt att mysa runt i min christmas sweater. Så det gjorde jag. Det var en väldigt mysig julafton och jag åt som sig bör alldeles alldeles för mycket mat.
Sverige har tagit emot mig väl.
MATILDA

vad härliga bilder :D


Erika

Vilken kamera använder du och objektiv?