Elsa Herlitz - Florarna

Florarna

Två veckor av oktober hade passerat och jag var i Uppsala. Det var fredag, en sån där knallfin global uppvärmnings-fredag. Jag tog med mig Victoria och åkte till Florarna norr om Uppsala.
Victoria är en av mina äldsta vänner, och en sån där i vars sällskap jag är hundra procent avslappnad. Den sociala anspänningen är lika med noll. Hon har precis börjat plugga, på KTH i Stockholm, efter mycket funderande och velande. Hon verkade stormtrivas, och det var så spännande, att få dyka in i hennes nya liv. Jag blev sugen, igen, på att också vara en student med tentaångest och få kvadratmeter.
Och att är ju verkligen det bästa att kombinera konverserande med.
När vi kommit halvvägs tog det stopp. Det stod en massa kor i vägen.
De var väldigt nyfikna, de där korna. Och alltså, vilka fina skapelser. Det känns bra att vara vegan tycker jag, när man stöter på dylika. Det känns som om jag kan stryka deras päls och vara mindre hycklare än vad jag skulle vara annars.
Vi tyckte att det var en bra plats för fikastopp nummer ett, där bland allt kobajs. Jag stod för tunnbrödrullarna.
Sedan bar det av vidare.
Rundturen var så pass lite trafikerad att fikastopp nummer två blev mitt på en av spångarna. Det kändes som sommar.
Vi drack termoskaffe och åt bars, som byggde på en blandning av slattar och väldigt väldigt hårda russin ur mina föräldrars skafferi.
<3
Det var en fin förmiddag.