Elsa Herlitz - Junidag 2018

Junidag 2018

Juni, fortfarande i sin första halva. Högsommarvarmt, klibbigt, precis när jasminblommorna slår ut. Sara hämtar mig två timmar för sent och när vi ses, vi fyra, har det inte gått någon tid alls.
Torpet. Nära och långt borta, på det bra sättet.
När Victoria möter oss där, två timmar senare än förväntat, har delicatobollarna blivit klibbiga. Klibbiga delicatobollar smakar gott.
Sara, som numer är Umeåbo och läkarstudent. Och sommarlovsavnjutare, till slut. 
Hedvig, med samma scenario runt hörnet, här tentapluggandes i bilen. Dubbla hörlurar. Jag gläder mig, igen och igen, åt min icke-akademiska livssituation.
Sen tillbringar jag femtio minuter med en basilikakruka. Jag tycker om att åka kollektivt med basilika.
Och så middag, när jasminblommorna slagit ut ännu lite mer. Klibbigt och högsommarvarmt.
Detta. Jag ska äta samma till lunch imorgon, för det blev lite kvar. 
 
Hej.