Elsa Herlitz - Trysilsommaren

Trysilsommaren

Trysil är högsommarvarmt, luften står stilla. På min lediga tid går jag runt i shorts och rekar hjortronställen. På jobbet är det fullt av out of office-mail men nästan slut på fläktar. 
Omnejderna, de som nås med bil, är vackra. Om man slutar jobba klockan åtta kan man åka och bada.
Men det vackra finns även innanför promenadradien. Om man börjar jobba klockan kvart i tre kan man förmiddagshikea.
Falafel på gula ärtor till hikelunch, här dränkta i siracha. Bara ett av många användningsområden för gula ärtor. Ett torkat halvkilo kostar 6.90 på KIWI.
I Trysil, på återvinningsstationen, finns ett Gjenbrukstorg. Det är ett rum där man får ta vad som helst, gratis.
Någon hade av oförklarliga skäl lämnat ifrån sig denna cykelhjälm.
Och det vill till att cykelhjälmarna är gratis, i alla fall om man vill äta pizza ibland. Pizzan är nämligen långt ifrån gratis, 195 mäter avståndet i nok. Exklusive dryck.
Och överallt ser det ut så här, i Trysilsommaren. Mamma, du som ska vara biolog, kanske kan svara på vad det är?
 
Inte för att det egentligen spelar någon roll.
 
Vackert,
 
är vad det är.
 
Trysilsommaren.
Gudmorsan

Även om jag inte är mamma eller biolog tror jag mig se att det är mjölkört, eller det vardagliga namnet rallarros! Faxe får gärna rätta mig!

Svar: nämen tusen takk! geitrams är det norska namnet tydligen
elsaherlitz.blogg.se


Mamma

Mamman Faxe biologen instämmer med föregående talare 😊