Elsa Herlitz - Veganlissabon

Veganlissabon

Att vara vegan i Lissabon var enkelt, i alla fall baserat på det lilla hörnet av staden som vi hängde i. Under våra tre små dygn klarade vi långt ifrån av att äta oss igenom hela utbudet, men vi hann i alla fall besöka två vegetariska restauranger och en helvegansk. I mataffären trängdes ris-, mandel och sojamjölken om hyllutrymmet, och de glasstånden vi besökte hade det bra ställt på den mjölkfria fronten.Fem minuters promenad från vår lägenhet hittade vi Princesa do Castelo, där vi delade på två varmrätt och en förrätt. Den sistnämnda, nachotallrik med hummus, var lite halvtråkig men om varmrätterna har jag inte mycket ont att säga.
Ännu bättre gillade jag dock Terra, på bilderna ovanför, en bufférestaurang där det mesta var veganskt. Som i en liten oas, avskiljd från biltrafiken, satt vi där och stönade som reaktion på våra smaklökars eufori. Bäst av allt var dock vårt sista middagsställe, The Food Temple. Dit Google Mapade vi oss efter att det redan hade blivit mörkt, på trånga smala gränder som luktade middagsos. Vi kom fram till en fullsatt minilokal och insåg att vi definitivt borde ha bokat bord, men fick en varsin filt och en varsin öl och lite hängtid i trappan utanför restaurangen innan vi till slut fick komma in. Allt var veganskt och överdrivet gott (jag vet för jag åt allt) och lova mig att inte lämna Lissabon utan att ha varit där!
Bokstund

Så bra att Lissabon erbjuder mycket veganska alternativ! Det är ju tyvärr inte standard överallt än. Ni verkar ha haft en härlig resa, skulle gärna besöka Lissabon jag med någon gång :)


Maja

Fina foton du tar!

www.jaggerdigminmorgon.blogg.se


Matilda

Vill ha fler uppdateringar nu Elsa min vän