Elsa Herlitz - Barcelonainspirerad

Barcelonainspirerad

I början av juli hängde jag fyra dygn i Barcelona, i Hedvig och Victorias föräldrars lägenhet.Där samlade jag på fräknar och matinspiration, på stranden och på trånga tapastorg bland fiolmän och rosförsäljare. Jag har sedan försökt återskapa en del av rätterna hemma, med varierande resultat, med de friterade champinjonerna som den stora fullträffen. Jag och mamma stirrade på varandra efter att ha tagit första tuggan och ba Är Detta Av Denna Värld???????(?????) Har för mig att jag gjorde ungefär så här:
 
1 paket färska champinjoner
 
1 dl mjöl
1dl majsstärkelse
1 tsk bakpulver
Salt
1 dl vatten
 
Ströbröd
Vitlökspulver
 
Blanda mjöl, majsstärkelse, bakpulver och salt med vatten till en kladdig gegga, doppa champinjonerna och rulla dem sedan i en blandning av ströbröd och vitlökspulver. Stek i maassa olja (jag körde på rapsolja) på medelhög temperatur tills de fått mycket färg. Testa också att variera ströbrödsblandningen med olika smaksättningar!
Dippade ungsrostade morotsmynt i hummus gjorde vi också.
Och marinerade oliver i någon timme i kylskåp i en nästan slätmixad blandning av en burk kapris, en kruka basilika, vinäger, olivolja och svartpeppar.
Å så en sallad med gröna linser och ungsrostad tomat, vit- och rödlök med mera med mera.
Bra grej, det där med tapas. Bra mat om man ska laga tillsammans ett gäng, så alla kan ansvara över en rätt var. Obs obs glöm ej champinjonerna.
Tilde

men alltså dödaaa mig vad gott