Elsa Herlitz - Ett lovvärt initiativ

Ett lovvärt initiativ

Jag har nått den punkten i min aktivitetsfria tillvaro då jag börjat röra mig utanför Netflix-ramarna och mot public service. Nu senast snubblade jag över SVT:s Idévärlden och det här är faktiskt ett program jag varmt kan rekommendera. Förutom att det är estetiskt genomtänkt och en fröjd för ögat är det så oerhört befriande att för en gångs skull höra en respektfull konversation utan avbrott, där de inblandade väntar på sin tur och i alla fall ger sken av att lyssna. Där sakfrågan står i fokus och den partipolitiska ståndpunkten blir av mindre betydelse.

Programmet lanseras som ett som ska ta itu med de stora frågorna, ordentligt, och jag såg hela det timslånga avsnittet som utspelade sig i ett och samma rum medan min telefon, som annars pockar på mycket uppmärksamhet, låg orörd. Sådant här behövs. Vi behöver att tempot dras ned och att vi faktiskt får tid att ta in och bearbeta informationen. Att vi hinner med några andetag innan fokus skiftar.

Första avsnittet hade titeln "Arbetssamhället gör oss till slavar" och nästa gång ska det handla om hur "negativt tänkande kan göra oss till bättre människor". Och jag är pepp.