Elsa Herlitz - Vilket jävla år ändå

Vilket jävla år ändå

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?
Såg livehockey, bergsgorillor och solen gå upp från 5000 meters höjd. Och jobbade för första gången någonsin heltid.

Genomdrev du någon stor förändring?
2016 bestod nästan mer av förändringar än kontinuitet och en av de större var väl att jag blev vegan. 

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?
Jag är inte riktigt en datumperson men 31 maj kommer nog hänga kvar ett tag. Skålade i champagne på savannen med mina före detta klassisar och grät okontrollerat för att allt var slut. Var extremt hög och låg på samma gång och kunde inte riktigt hantera alla känslor.  

Dog någon som stod dig nära?
Nej.

Vilka länder besökte du?
Kenya, Uganda, Rwanda, Sverige, Danmark och Kanada. 

Bästa köpet?
Emmabodabiljetten.

 
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att titta på berg.

Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017?
Mer kvällspromenader. Det var lite svårt att få till under SSN-tiden och sedan har jag liksom inte haft någon regelbunden promenadkompis på behändigt avstånd.

Vad önskar du att du gjort mer?
Ritat.

Vad önskar du att du gjort mindre? 
Tänkt på framtiden, för den löser sig liksom.

Favoritserie?
Misfits med Märtha och Ella alla Nairobikvällar. 

Bästa boken du läste i år? 
Drömmen om Damaskus av Aron Lund. Men jag läste alldeles för lite.

Största musikaliska upptäckten?
Keaton Henson.

 
Vad var din största framgång på jobbet 2016? 
En hel del av kontoren jag städade i höstas ringde upp företaget jag jobbade för och specifikt efterfrågade mig (hybrissssss) och det får väl räknas som mitt livs största jobbframgång hittills.

Största framgång på det privata planet?
Känns som om jag detta år liksom börjat få kläm på min egen person, framförallt i och med att jag har gått ut gymnasiet och på något vis blivit tvungen att förankra mig själv i någonting nytt. Andra halvan av 2016 har varit en återupptäckt av mig själv och jag har verkligen gillat vad jag har hittat. 

 
Största misstaget?
Känns så onödigt att tänka i misstag.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Tror framförallt att jag kände mer.

Vad spenderade du mest pengar på? 
Att komma iväg till Kanada. Aldrig tidigare lagt så mycket pengar på någonting.

 
Något du önskade dig och fick? 
Äventyr. 

Något du önskade dig och inte fick? 
En plan. 

Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
Åkte buss genom Nairobi med rött läppstift och vindrufsigt hår och drack happy hour-sangria i mängder. Fick en tegelstenskaka och plastfickor av märket Herlitz och dansade dansade dansade.

 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Situationen i världen. Mitt personliga 2016 har varit fantastiskt men på väldigt många andra sätt har det varit skit.

Vad fick dig att må bra?
Att prata igenom alla känslor och tankar och att känna allt som går att känna. Har blivit bättre på detta men har en lång väg kvar att vandra.

Vem saknade du?
Saknade inte så mycket.

De bästa nya människorna du träffade?
Har träffat så sanslöst fint folk sedan min ankomst i Kanada. Rangordnar helst inte.

Mest stolt över? 
Att jag har skapat mig ett liv som jag verkligen vill leva.

 
Högsta önskan just nu? 
Att så snart som möjligt ha två välfungerande armar. 
 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Våga känna mer.
joré

alltså, så fint ditt 2016 verkar ha varit. och all krya till med armen, hoppas den läker snabbt!!!

Svar: Inser när jag sammanställer det så här att det ju var helt sinnessjukt fint. Hoppas ditt var lika bra och TACK käraste du!
elsaherlitz.blogg.se