Elsa Herlitz - Fråga

Fråga

Hur mycket kostade det med programmet du åkt med? Vet att det står en ungefärlig summa på deras sida, men stämmer den eller blir det mycket dyrare? Och tjänar man pengar så att man klarar sig? Hur är jobbet? Mvh nyfiken person <3

 
Jag har alltså åkt på detta program med GoXplore, som enligt deras hemsida kostar 20 000 kronor. Detta är exklusive flygskatter som för mig kostade 4200 kronor. Slutsumman blir dock bra mycket högre och jag rekommenderar att ha en rejält tilltagen budget för alla oväntade kostnader som dyker upp. Det går så klart att anpassa sin livsstil efter sin budget men det är ju kul att inte alltid behöva snåla och tänka på pengar. Kostnader som inte går att komma ifrån är kostnader i samband med visumansökan, försäkringskostnader, utrustning etc. Sedan gick det också åt en hel del pengar i Vancouver, dit vi flög och bodde i några dagar, där vi åt ute en massa och inte hade några inkomster. Köpte också telefonabonnemang och dylikt. I GoXplores program ingick inte heller transport från Vancouver till resorten vi skulle till och den kostade en del den med. Sedan är det ju kul också att kunna dra iväg på lite utflykter härifrån och det räcker inte min kanadensiska lön till.

Annars skulle jag definitivt säga att man tjänar så att man klarar sig, om man är någorlunda ekonomisk. Linnea till exempel har inte bara överlevt utan lyckats samla ihop till 800 dollar på sitt sparkonto. Lönerna varierar en del mellan yrkesgrupperna och vi lifties tjänar absolut minst, och mina roomies som är städare kan tjäna uppemot 400 dollar mer i månaden än jag. Jag föredrar dock mitt jobb; det är riktigt segt stundtals men man får vara ute på berget och träffa folk och åka skidor på arbetstid, och dessutom känna att man gör någonting som ändå är lite viktigt. Resorten skulle ju inte vara så mycket utan sina liftar liksom. Och så är vi ett riktigt härligt gäng.

Vet inte riktigt om jag vill rekommendera GoXplores program eller ej. Det var smidigt att få jobb och allting fixat för sig, men med lite mer jobb går det att spara rejält med pengar. Hur som helst kan jag verkligen verkligen verkligen rekommendera en skidsäsong i Kanada!