Elsa Herlitz - Supersnabb middag

Supersnabb middag

Jag har kommit in i ett matlagningsflow. Det har blivit min meditation, att bära ned den stora högtalaren till köket, slå på någon podd (just nu oftast fantastiska Flora & Frida) och sedan låta kreativiteten flöda. Flänga runt mellan alla skåp och lådor och smasha ned allt som eventuellt kan tänkas passa ihop i en gryta på spisen. Höja podd-volymen för att det ska höras för allt oljefräsande och sedan paniksänka efter att kastrullen tagits av plattan. Min familj är min kritiska jury och de blir mindre och mindre förvånade när det som dyker upp på tallriken framför dem är portabellosvamp med rödvinsmarinerad kikärtsfyllning eller pesto av morotsblast från trädgården. Ibland, dock, när man kommer hem vid niotiden och ska upp åtta timmar senare är man inte jättepepp på att dra igång ett två timmar långt matlagningsprojekt. Framförallt inte om man är hungrig och irriterad på allt som inte går att äta. Därför ger jag er här min bästa snabbmat, med huvudbeståndsdelar som är bra att bunkra upp med och förvara i frysen. Färdig på sisådär fem minuter.
Tror jag har nämnt den tidigare men vill ändå slå ett slag för FINDUS FRYSTA FALAFEL. Alla borde ha minst en påse i sin frys. Stek i olivolja tillsammans med något spännande som kanske finns i kylen, till exempel lök, zucchini eller någon svamp. Under tiden, kör ned ett fryst pitabröd i brödrosten. Fixa fram någon grönsak medan brödet rostas (till exempel tomat, gurka eller groddar), kör ned allt i brödet och toppa med något med såskonsistens och flingsalt. Avnjut i soffan framför ett avsnitt av New Girl.

Istället för pitabröd är det också gott att äta FINDUS FRYSTA FALAFEL (låter som om jag är sponsrad, I WISH) med couscous. Couscous är min nyblivna kolhydratfavorit, av den enkla anledningen att det enda som krävs i kategori tillagning är att koka upp vatten i vattenkokare, hälla över couscousen och blanda runt litegrann. Klart!