Elsa Herlitz - Mount Kenya – fråga

Mount Kenya – fråga

Hej! 
Jag undrar om alla från internatet besteg Mount Kenya? och om inte, vad gjorde dom som stannade hemma? Måste man betala extra för att få bestiga Mount Kenya eller ingår det i internatavgiften? om inte vad kostar det? 
Skulle bli tacksam för svar, funderar nämligen på att söka till ssn när jag går mitt tredje år i gymnasiet (går första året nu).

Alla från internatet besteg inte Mount Kenya, av de 80 eleverna på skolan (varav 70 internatboende) var det 57 som tog sig upp (eller försökte ta sig upp) för berget. För de som inte gick Mount Kenya var det obligatorisk skola i alla fall några av dagarna och bland annat anordnade skolan ett studiebesök på en kenyansk skola. Kostnaden för Mount Kenya ingick inte i internatavgiften. Totalt kostade resan ungefär 3000 svenska kronor och utöver det blev det en hel del övriga kostnader. Det beror ju så klart hur mycket utrustning en har sedan tidigare men bland mycket annat behövs en varm sovsäck (alltså verkligen varm, Hanna hälsar att hennes med extremtemp på –11°C och komforttemp +8 inte alls var tillräckligt varm. Hon hade den kallaste natten i sovsäcken på sig dubbla underställ, fleecetröja, fleecebyxor, två par merinoullsockor, dunjacka, vantar, mössa och halsduk och hon frös "som fan") vandringskängor och ryggsäck. Om en inte har allt sen innan är ett tips att köpa begagnat, hyra eller låna, annars blir det rätt mycket pengar. Men fastän Mount Kenya kostade en del var det så himla värt det. Det var det häftigaste jag någonsin varit med om och jag skulle lätt göra det igen om jag fick chansen. Vissa som gick Mount Kenya har dock sagt att de aldrig någonsin skulle göra det igen men jag tror inte att någon ångrar att de gjorde det.

Om du funderar på att söka, sök! Du kommer ångra dig så mycket om du inte gör det och du har chans att få det bästa året i hela ditt liv.

På toppen av Mount Kenya och bäst i världen