Elsa Herlitz - Ngong Hills

Ngong Hills

Tanken är att vi SSN:are i februari ska ta oss upp för ett 5000 meter högt berg vid namn Mount Kenya (Afrikas näst högsta). Som en uppladdning inför detta har vi innan dess två förberedelsevandringar inplanerade och den första av dessa ägde rum i lördags då vi vandrade på Ngong Hills. Dessa berg beskrivs nog bäst som kullar och den högsta punkten är belägen 2460 meter över havet, alltså högre upp än Sveriges högsta bergstopp. Vi tog dock oss upp för långt ifrån alla dessa höjdmeter för egen maskin – Nairobi ligger redan väldigt högt upp och vi åkte många meter uppför i buss innan vi påbörjade själva vandringen. Att säga att jag har bestigit ett 2460 meter högt berg är därför litegrann att försköna sanningen. Hur som helst vad det en väldigt väldigt härlig dag. Det bar uppför och nedför om vartannat och solen brände mina stackars svenskpigmenterade armar och gav upphov till svettfläckar lite varstans på min svarta bomullstshirt. Jag invigde mina vandringskängor och kände att detta var början på en ny era – friluftseran. Dessa kängor ska prydas med lera från betydligt fler ställen än Ngong Hills.
Therese och Hanna pigga glada taggade (???).
Vi började med att promenera in i ett moln.
Therese var glad.
Utsikten var fantastiskt fin, liksom för vacker för att vara sann.
Varje utflykts höjdpunkt: matsäck. Denna gång med en av de bättre matsäcksutsikterna i mitt liv.
Hugo i sitt naturliga habitat, lika glad som på alla andra utflykter. Inte ens luftrörskatarr kunde stoppa honom.
Vandringen var inte farligt jobbig, hur utslitna de tre figurerna ovan än må se ut. Nu taggar jag Mount Kenya!!!